بلاگ آموزشی

اقدامات لازم برای راه‌اندازی وب سایت شخصی

اقدامات لازم برای راه‌اندازی سایت

اگر علاقه‌مند به کسب‌وکار آنلاین هستید و قصد دارید یک حضور حرفه‌ای را به صورت آنلاین تجربه کنید؛ راه اندازی یک وب سایت شخصی یا وبلاگ شخصی برای شما الزامی است.

شما فعالیت‌های مختلف و متفاوتی را می توانید با کمک وب سایت و وبلاگ مدیریت کنید. همچنین از طریق وب سایت شخصی خودتان و با کمک روش‌های مختلف می‌توانید برای شغل‌تان اعتبار کسب کنید و به درآمدزایی بیشتری برسید.

در ابتدا باید به این نتیجه برسید که سایت شخصی خود را راه اندازی کنید. در ارتباط با این موضوع می‌توانید دلایل ایجاد وب سایت شخصی را بررسی کنید و اگر در رابطه با راه اندازی وب سایت خود مطمئن هستید با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

راه‌اندازی سایت شخصی فرآیندی نسبتاً آسان است و حتی در صورتی که مهارت‌های فنی شما محدود باشد نیز با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا و قالب‌های آماده این موضوع قابل انجام خواهد بود.

تیم وب‌روبیک تلاش می‌کند تا با ایجاد راهنمایی‌های آسان و کلیدی شما را تا رسیدن به وب سایت شخصی و کاربردی خودتان همراهی کند.

پس از طراحی بیش از ده‌ها نوع مختلف وب‌ سایت، هنگام شروع یک قانون طلایی را به یاد داشته باشید:

آنچه فکر می‌کنید می‌خواهید اغلب متفاوت از چیزی است که در واقع به آن نیاز دارید.

بنابراین می‌توانید با کمک یک چک لیست ساده نیازهای خود را برای راه اندازی وب سایت شخصی بنویسید تا در طول مسیر دچار ابهام نشوید.

این چک لیست دقیقاً به شما نشان می دهد:
*چه امکاناتی برای شروع کار یک وب سایت لازم دارید.
* چه امکاناتی را نیازی ندارید و احتمالاً هرگز در وب سایت خود به آن احتیاج نخواهید داشت.

در این چک لیست اساسی‌ترین کارها پس از تصمیم‌گیری برای شروع راه اندازی وب سایت شخصی انتخاب دامنه، فضای میزبانی و نوع قالب است.

دامنه وب سایت

افراد برای دسترسی به وب سایت شما به داشتن آدرس وب سایت نیاز دارند. این آدرس در فضای اینترنت دامنه نامیده می‌شود. دامنه، آدرس منحصر به فرد وب‌سایت شماست.

با توجه به برند، زمینه فعالیت‌تان نام دامنه ای مناسب انتخاب کنید. برای یک وب سایت شخصی ما توصیه می‌کنیم از نام خود یا عبارتی نزدیک به نام خود استفاده کنید.‌ برای مثال دامنه سایت طراحان وب www.tarahieweb.ir هست که شما با وارد کردن این آدرس در مرورگر خود می‌توانید به سایت اصلی ما مراجعه کنید.

در هنگام انتخاب نام دامنه به نکاتی مانند کوتاه بودن و قابلیت تایپ آسان و ماندگاری آن در ذهن مخاطب و تعیین پسوند مناسب و …. توجه کافی داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر درمورد انتخاب نام دامنه می‌توانید پست “نکاتی مهم برای انتخاب دامنه سایت شخصی” مطالعه کنید.

پس از انتخاب نام دامنه ابتدا آزاد بودن یا نبودن آن آدرس و هزینه‌ی خرید آن را بررسی کنید. برخی از ارائه دهندگان نام دامنه وجود دارند که می‌توانید این موضوع را به راحتی بررسی کنید.
برای بررسی آزاد بودن دامنه مدنظر خود می‌توانید از وب سایت who.is استفاده نمایید.

فضای میزبانی وب سایت

پس از تعیین نام دامنه برای راه اندازی وب سایت شخصی نیاز به محیطی بر روی اینترنت دارید تا فایل‌های مربوط به وب سایت را روی آن ذخیره کنید. این فضای ذخیره سازی بر روی سروری قرارد دارد که همیشه به اینترنت متصل است و با کمک نرم افزارهای مختلف فایل‌های مربوط به وب سایت را به صفحات اینترنتی تبدیل می‌کند. به این فضا، هاست(Host) می‌گویند.

در انتخاب نوع فضای میزبانی، اولین موضوع فناوری مورد استفاده در وب‌ سایت هست که با توجه به نوع وب سایت شما مشخص می‌شود که به هاست لینوکس نیاز هست و یا هاست ویندوزی کارآیی کافی را دارد.

فضای میزبانی و یا همان هاست دارای انواع مختلفی است. در صورتی که برای اولین باز شروع به راه اندازی وب سایت کرده‌اید کاربردی‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع فضای میزبانی، هاست اشتراکی است که در آن باید به میزان حجم محتوای سایت و تعداد بازدیدکنندگان وب سایت خود توجه کنید.

ولی اگر مطمئن هستید در آینده قصد بزرگ‌تر کردن وب سایت‌تان دارید میتوانید هاست خود را به سرور مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی (Dedicated Server) پیشرفت و ارتقا دهید و هاست مناسب تری را درنظر بگیرید.

در هنگام خرید هاست باید به چند نکته مهم نیز توجه کنید. مثلاً اینکه این فضای میزبانی دارای کنترل پنل مناسب باشد تا شما بتوانید به راحتی به امکانات آن دسترسی داشته باشید.

اگر در حین انتخاب دامنه به این نتیجه رسیدید که چند دامنه‌ی مختلف را برای وب سایت‌تان انتخاب کنید، حتما زمان خرید این ویژگی را در هاست انتخابی درنظر داشته باشید.

در ضمن بررسی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی فضای میزبانی به پشیبانی ۲۴ ساعته براساس تیکت، ایمیل و یا تلفنی و نحوه ی پاسخگویی آنها در زمان بروز مشکل برای وب سایت‌ آگاهی لازم کسب کنید.

همچنین به نکاتی مانند پروتکل انتقال فایل امن (FTP/FTPS)، دسترسی به فایل های htaccess. و یا امکان داشتن ایمیل اختصاصی با کمک نام دامنه و …. توجه کنید.
 

نوع وب سایت

در حالت عادی و بر اساس آنچه معمولاً در میان طراحان وب‌ سایت در بخش طراحی سایت‌های داینامیک(پویا) می‌شنوید، دو روش کلی برای طراحی وب سایت وجود دارد.

یکی از این روش‌ها طراحی سایت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوای کد باز (Open Source) مانند وردپرس، جوملا، دروپال و … و دیگری با برنامه‌نویسی و ایجاد سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است و شما با توجه به نیاز و توانایی مالی خودتان می توانید یکی از این دو مدل طراحی وب سایت را انتخاب کنید.

پس از انتخاب روش طراحی وب سایت نوبت به انتخاب نوع قالب وب سایت شما می‌رسد که در آن با توجه به نیاز خودتان و یا سبک فعالیت‌تان می‌توانید نحوه ی رنگ آمیزی یا نحوه‌ی قرارگیری متن و عکس‌ها و سایر جزئیات را مشخص کنید. در هنگام طراحی وب سایت به نکاتی مهمی که می‌تواند سایت شما را برای کاربر جذاب‌تر و راحت‌تر کند دقت کنید.

تلاش کنید تا سایت شما در بهترین حالت واکنش‌گرایی (Responsive) باشد. به این معنی که در هر نوع صفحه نمایشی(موبایل با کیفیت و ظاهری مناسب نمایش داده شود. همچنین به نکات دیگری مانند کاربرپسند بودن(User Friendly) و ایجاد تجربه کاربری(User Experience یا UX) مناسب در آن دقت کنید، این کار باعث ماندگاری محتوای وب سایت شما در ذهن کاربر خواهد شد .

اگر در آینده قصد دارید وب سایت خود را گسترش دهید و آن را به چند زبان دیگر نیز ترجمه کنید، حتما زمان انتخاب نوع قالب به این نکته نیز توجه داشته باشید.

ما در تیم وب روبیک پس از کسب تجربیات بسیار در مورد ساخت یک وب سایت سفارشی به شما کاربران عزیز توصیه می‌کنیم همیشه از یک قالب وب ‌سایت آماده استفاده کنید. این یک راه سریع، آسان و اقتصادی برای ایجاد طراحی وب سایت شما فراهم می کند.

شما می توانید از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان استفاده کنید که در حال حاضر بهترین و محبوب‌ترین آنها وردپرس هست.

اگر تصمیم به راه‌اندازی وب‌سایت شخصی دارید و قصد دارید آن را بر روی فضای میزبانی نصب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که قالب‌های وردپرس رایگان و ویژه تیم وب روبیک را نیز مشاهده کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *