بلاگ آموزشی

نکات مهم در انتخاب نام دامنه وب سایت

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

شاید شما هم بارها تصمیم گرفته‌اید یک دامنه برای خودتان و یا کسب‌وکارتان ثبت کنید، اما با معیارهای ثبت دامنه مناسب آشنا نبوده‌اید،هر کسب‌وکار اینترنتی برای رونق فعالیت خود باید توجه زیادی به نام دامنه انتخابی برای وب سایت خود داشته باشد، زیرا انتخاب نام دامنه شبیه به نحوه انتخاب نام یک شرکت است و به فکر و توجه زیادی نیاز دارد.

نام دامنه شما هویت شما در اینترنت است. شما باید مطمئن شوید نام دامنه‌ای را انتخاب می‌کنید که نه تنها برای کسب‌وکار شما متناسب باشد، بلکه به جذابیت نام و برند شما کمک کند و باعث ارتقاء آن نیز هست.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید:
“نام دامنه شما چیزیست که کاربر می‌بیند، به ذهن می‌سپارد، به راحتی آن را به دیگران هم منتقل می‌کند و در بازدیدهای بعدی از طریق آن وارد سایت شما می‌شود”.
پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نام دامنه باید کوتاه و مختصر باشد

به طور کلی طول نام دامنه بهتر است کوتاه باشد، زیرا کوتاه بودن دامنه مزیتی است که باعث می‌شود کاربران و مشتریان بهتر و راحت‌تر اسم سایت شما را بخاطر بسپارند.

در بین ۱۰۰ سایت برتر طولانی‌ترین نام دامنه شامل ۱۷ کاراکتر می‌باشد. این اطلاعات تایید می‌کنند که بهتر است نام دامنه خود را کوتاه و مختصر انتخاب نمایید. سعی کنید طول نام دامنه‌تان بین ۶ تا ۱۷ کاراکتر باشد. به عنوان مثال نام دامنه سایت ما Webrubik.com تنها شامل ۸ کاراکتر می‌باشد.

نام دامنه باید آسان نوشته شود

نامی برای دامنه سایت انتخاب کنید که آسان نوشته شود، پیچیده و دارای چندین املا متفاوت نباشد. کاربران و مشتریان  باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی تایپ کنند. سعی کنید کمتر از عبارات عامیانه استفاده کنید.

اگر اکثر کاربران برای نوشتن نام دامنه همیشه مشکل داشته باشند به این معنی است که نام دامنه شما استاندارد نیست. در نام دامنه  اکثر سایت‌های معتبر دنیا ویژگی مشترکی وجود دارد و آن هم سهولت در نوشتن میباشد.

نام دامنه باید مرتبط با فعالیت‌تان باشد

سعی کنید در نام دامنه از کلمات کلیدی استفاده کنید تا شغل و خدمات شما را دقیق توصیف کند و افراد راحت‌تر زمینه فعالیت شما و وب سایت را تشخیص دهند.

ارتباط بین نام دامنه و فعالیت وب سایت باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی ربات‌های جستجو خواهد بود و باعث بالا رفتن رتبه سایت خواهد شد و این امتیازی است که شما می‌توانید از آن برای جلب مشتری استفاده کنید و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان می‌توانید از وب سایت Keywordtool.io  استفاده کنید.

نام دامنه باید به‌ یادماندنی و ماندگار باشد

در دنیای گسترده وب میلیون‌ها نام دامنه مختلف ثبت شده است، پس برای ماندگار ماندن در ذهن مخاطبان نام دامنه‌ ماندگار و به یادماندنی انتخاب کنید. شما به سادگی می‌توانید این مسئله را تست کنید:
فقط کافی است به ۱۰ نفر از مخاطبان بالقوه نام دامنه خود را بیان کنید و از آن‌ها بخواهید تا نظرشان را در ارتباط با جذابیت آن به شما بگویند.

در نام دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید

بهتر است در نام دامنه خود از عباراتی که باعث ایجاد ابهام می‌شود جلوگیری کنید، زیرا این کار ممکن است برای مخاطبان جذاب باشد اما اگر برندی تازه تاسیس باشید شما را به دردسر خواهد انداخت و مشتریان برای یافتن سایت شما دچار مشکل می‌شوند. به این دلیل که یا متوجه منظور شما از اعداد یا کارکترها نمی‌شوند و یا آن را فراموش می‌کند.

به عنوان مثال اگر نام دامنه شما دارای عبارت “۴” باشد مشتری نمیداند که منظور شما “عدد ۴”  بوده و یا “عبارت Four” و یا حتی “for” که این موضوع باعث سردرگمی کاربران شما خواهد شد.

در صورتی که بنا به هر دلیل مجبور شدید از چنین عباراتی در نام دامنه خود استفاده کنید، حتما روش‌های مختلف نگارش آن را ثبت کرده و همه را به یک آدرس واحد ریدایرکت کنید تا کاربران با وارد کردن آدرس‌های مختلف وارد سایت شما شده و همچنین در آینده سایر افراد نتوانند با ثبت سایر روش‌های نگارش دامنه شما، از آن سوءاستفاده کنند.

در نام دامنه منطقه‌ی هدف را مشخص کنید

اگر کسب‌وکاری دارید که در شهر یا منطقه ای خاص هستید و یا این کسب‌وکار دارای چندین شعبه در شهرهای مختلف می باشد و همچنین برنامه‌ای برای توسعه کسب‌وکار خود در سایر مناطق ندارید، می‌توانید نام شهرتان را به نام دامنه اضافه کنید تا مشتریان محلی راحت‌تر بتوانند سایت شما را پیدا کنند.  

بررسی نام دامنه مورد نظر از نظر شباهت

قبل از ثبت دامنه می توانید با بررسی شبکه‌های اجتماعی مختلف مطمئن شوید که دامنه انتخابی شما برای وب سایت توسط شرکت و یا برندی دیگر استفاده نشده باشد. برای این کار می‌توانید  از وب سایت knowem.com  به راحتی استفاده کنید، زیرا این موضوع ممکن است از لحاظ قانونی دردسر ساز نباشد اما قطعا به اعتبار برند شما در آینده ضربه خواهد زد.

انتخاب پسوند مناسب وب سایت

پسوندهایی مانند com. و net. محبوب‌ترین ها هستن و می‌توانند کاربردهای خاصی داشته باشند. آمار نشان داده است که ۷۵% دامنه‌ها com. هستند و net. در رتبه دوم قرار دارد.

بنابراین حتماً پسوندی انتخاب کنید که برای تجارت شما مفید و مناسب باشد. سعی کنید ابتدا با کمک پسوند com.  نام دامنه خود را ثبت کنید ولی اگر این کار امکان‌پذیر نبود، پسوندهای  net. یا org. را امتحان کنید و یا با کمی تغییر در نام دامنه دوباره امتحان کنید. اما ترجیحاً تا جای ممکن از پسوندهای عجیب و غریب مثل club ، .space. و مانند اینها استفاده نکنید.

دامنه ir. سایت‌تان را همان ابتدا به ثبت برسانید

برای حفاظت از نام تجاری خود، دامنه ir.  خود را هم در نظر بگیرید و با این کار، به رقبای خود اجازه سوء استفاده از دامنه و برندتان را ندهید.

آخرین نکته: در انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید

همیشه به فکر آینده، اهداف بلندمدت و چشم انداز کسب‌وکار خود باشید و همه ی جوانب را درنظر بگیرید و نام دامنه ای انتخاب کنید که قابلیت برندسازی داشته باشد، چون در غیر این صورت تغییر آن آسان نخواهد بود.

نام دامنه شما چیزیست که تقریباً برای همیشه همراهتان خواهد بود، زیرا اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید هزینه‌های زیادی را برای ریبرندینگ با خود همراه خواهید کرد که این کار اصلاً منطقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *